PPP
Prvý balík PPP chce minister ukončiť do konca augusta za nižšiu cenu.
BRATISLAVA, 02.08.2010., 10:23 | TASR
Cesty by sa mali ďalej stavať aj z eurofondov. V programe Doprava zostalo necelých 70 % zo sumy 3,1 miliardy eur.
Prvý balík projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) chce nový minister dopravy Ján Figeľ (KDH) ukončiť do konca augusta tohto roka. Na výstavbu vybraných úsekov D1 na severe Slovenska si tak predsavzal dodržať termín, ktorý určil jeho predchodca, Ľubomír Vážny (Smer-SD). "Chceme to ukončiť do konca augusta, tak, ako je termín," konštatoval Figeľ. Projekt by mal byť podľa jeho slov lacnejší, čo vplýva aj z pomerov svetových trhov, teda hodnoty peňazí. Minister potvrdil, že chce počas riadenia rezortu pokračovať v budovaní nadradenej cestnej infraštruktúry pomocou PPP projektov. "Chcem, aby boli ako jeden z pilierov výstavby cestnej siete," pripomenul. Do budúcna by sa však mala znížiť ich finančná náročnosť. Cesty by sa mali ďalej stavať aj z eurofondov. V Operačnom programe Doprava zostalo aktuálne necelých 70 % z vyčlenenej sumy 3,1 miliardy eur. Figeľ chce tiež presunúť na cesty aj ďalšie európske peniaze, nevie však ešte, koľko by ich presne malo byť.
Doprastav: Ak nezrušíte PPP, nemusíme prepúšťať
Najväčšia domáca stavebná spoločnosť Doprastav nemusí nakoniec prepustiť všetkých plánovaných 750 z vyše 3 tisíc zamestnancov. Závisí to od toho, či sa začne realizovať prvý balík PPP na výstavbu piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom. Doprastav je totiž spolu so žilinským Váhostavom - SK členom medzinárodného konzorcia, ktoré má diaľničné úseky v dĺžke 75 kilometrov financovať, postaviť a počas 30 rokov prevádzkovať. "Teraz sa finalizujú zoznamy ľudí, ktorí budú postupne dostávať výpovede, ale všetko sa môže ešte otočiť. V septembri budeme mať navyše okolo 150 ľudí. Pre všetkých ostatných máme prácu až do októbra," povedal prezident skupiny Doprastav Dušan Mráz v utorkovom vydaní Hospodárskych novín. Ako dodal, osobne verí, že sa D1 formou PPP napokon bude stavať a spoločnosť už ďalej nebude prepúšťať. Čítajte viac: na sme.sk
Mikloš žiada zľavu na PPP. Aspoň miliardu eur
5.8.2010 Nový minister dopravy chce zlacniť prvý balík súkromných diaľnic. Nehovorí ako, ani o koľko. Minister financií spomína najmenej miliardový škrt. „Súhlasil by som s pokračovaním PPP projektu jedine vtedy, keby vôbec nedošlo k zvýšeniu ceny, pretože už predtým bola príliš vysoká,“ povedal včera minister financií Ivan Mikloš (SDKÚ). Myslel tým 75 kilometrov úsekov medzi Martinom a Prešovom, ktoré bývalá vláda rozbehla ako projekt PPP (verejnosúkromné partnerstvo). Naposledy sa cena, ktorú treba za tieto cesty splatiť počas 30 rokov, zvýšila o 1,3 miliardy eur. Posledný odhad bývalej vlády na konečnú cenu PPP tak bol 9,13 miliardy eur. Čítajte viac: NA SME.SK
Vráťte peniaze, požiada štát firmy
16.7.2010 hnonline.sk - Tendre na odstrel.Kabinet Ivety Radičovej upratuje v zmluvách bývalej vlády. Na mušku si vezme elektronické mýto, PPP projekty či tendre na informatizáciu. Tam sa môžu nájsť úspory, tvrdí štátny tajomník ministerstva financií Vladimír Tvaroška. Prehodnocovať sa budú zmluvy aj na ďalších rezortoch. Obrie IT firmy, ako je IBM, či HP, môžu prísť o milióny, ktoré im už vyplatila alebo sľúbila vyplatiť bývalá vláda Roberta Fica. Ministerstvo financií chce od nich zľavu na projekty informatizácie, ktorých výsledkom má byť online komunikácia medzi občanom a úradmi. Štátny tajomník ministerstva financií Vladimír Tvaroška chce dokonca zasiahnuť aj do uzatvorených zmlúv. ... čítaj ďalej na hnonline.sk
Veľký diaľničný podvod
(10.6.2010) Nevýhodnosť PPP zakrylo ministerstvo dopravy hrubou manipuláciou čísel Verím len štatistikám, ktoré som sám zmanipuloval, povedal kedysi položartom Winston Churchill. Používam len analýzy, ktoré zmanipulovali moji ľudia, mohol by dnes povedať Robert Fico. A nežartoval by. Prinajmenšom pokiaľ ide o analýzy výhodnosti diaľničných projektov financovaných cez takzvané verejno-súkromné partnerstvá (PPP). Tie hrubo zmanipulovalo ministerstvo dopravy. Zakrylo tak mimoriadnu nevýhodnosť obstarania úsekov diaľnice D1 cez PPP podľa zmluvy so súčasným koncesionárom.
Vyplýva to z odpovedí rezortov dopravy a financií na opakované žiadosti – podané na základe infozákona – o sprístupnenie dokumentov a informácií. Okrem iného usvedčujú ministra Ľubomíra Vážneho, že o analýzach verejne klamal. A tiež vládu R. Fica, že na obhájenie enormného predraženia najväčšej verejnej zákazky v dejinách SR sa nerozpakuje používať „analýzy“, v ktorých jej úradníci upravovali čísla. Tak, aby dostali politikmi Smeru-SD želaný výsledok. čítaj ďalej na etrend.sk
Stopnutie PPP diaľnic vyjde novú vládu vyše 92 miliónov
Čo s predraženými súkromnými diaľnicami? Zastaviť ich výstavbu či pokračovať ďalej? To sú otázky, s ktorými si bude musieť poradiť nová vláda. Kabinet Roberta Fica počas štyroch rokov úplne naštartoval jednu súkromnú cestu, za ktorú Slováci po tridsiatich rokoch zaplatia spolu 3,7 miliardy eur. Dve ďalšie diaľnice stavané cez tzv. projekty verejno–súkromného partnerstva sú rozostavené a bez finančného dotiahnutia.
Ide o 105 kilometrov na severnej D1 do Košíc. Dokopy by mali počas 30 rokov splácania vyjsť až na 17,6 miliardy eur. Keďže nemajú ešte vyriešené financovanie, je teoreticky možné projekty zastaviť. Otázne je, či zmluvy súkromným firmám neumožnia v prípade vypovedania pýtať penále. Vláda Roberta Fica totiž uzatvárala so súkromnými partnermi zmluvy oveľa skôr, ako mala dokreslené projekty a vyriešené financovanie.
Súkromné diaľnice, ktoré bude musieť vyriešiť nová vláda:
D1 od Martina po Prešov, 70 km (1. PPP balík)
* stavebné náklady: 2,5 miliardy €
* za 30 rokov štát zaplatí cca 9,13 miliardy €
* stavia: francúzska Bouygues + Doprastav + Váhostav – SK + Colas (matka Inžinierskych stavieb Košice)
* prípravné práce odsúhlasené doterajšou vládou v predstihu 41,7 milióna €*
* z toho sa už prestavalo** 29,1 milióna €*
* stav: šiestykrát posunutý termín na finančné uzavretie je 30. júna D1 zo Žiliny po Martin, 30 km (3. PPP balík)
* stavebné náklady: 1,9 miliardy €
* za 30 rokov štát zaplatí: 8,5 miliardy €
* stavia združenie firiem: nemecký Hochtief +rakúske fi rmy Alpine Bau a Western Carpathians + španielska FCC Construcción
* stav: zatiaľ nie je jasné, koľko peňazí od bánk koncesionár získal
* prípravné práce odsúhlasené doterajšou vládou v predstihu: 51,1 milióna €*
* z toho sa už prestavalo** 15,3 milióna €* * CENY SÚ VRÁTANE DPH, ** K 31. MÁJU
27.5.2010 Súkromnú diaľnicu znova odložili
MOST-HÍD: PPP projekty sú grécky model míňania Podpredseda strany Most-Híd Zsolt Simon prirovnal slovenské diaľničné projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP) ku gréckemu modelu míňania peňazí v podaní Ficovej vlády. čítaj ďalej
Transparency International Slovensko (TIS) vidí pri PPP projektoch obrovský priestor pre korupčné tlaky a korupciu. Na utorkovej tlačovej konferencii to ... Transparency International Slovensko (TIS) vidí pri PPP projektoch obrovský priestor pre korupčné tlaky a korupciu. Na utorkovej tlačovej konferencii to povedal riaditeľ organizácie Gabriel Šípoš. Podľa Transparency je problematika transparentnosti u PPP projektov podobná ako pri privatizácii minulej vlády, ku ktorej sa premiér Robert Fico vyjadril, že predala majetok zhruba za 10 mld. eur, teda za približne rovnaký objem, ako samotné PPP projekty. "Aj tá vláda mala problémy so zverejňovaním zmlúv, privatizačných zmlúv, ktoré obsahovali rôzne dodatky," povedal Šípoš. Ako ďalej pokračoval, Robert Fico sľúbil, že túto prax zmení, avšak podľa neho sú PPP projekty v zásade veľmi podobné privatizácii minulej vlády. čítaj ďalej
PPP tunel
Stavba slovenských diaľnic je predražená o tristo až štyristo percent, hovorí expert Svetovej banky Juraj Mesík . Do stavby slovenských diaľnic sa lejú miliardy eur a vláda neustále oznamuje ďalšie predraženia. Zdôvodňuje ich stavebnými komplikáciami, hospodárskou krízou, ale podľa odborníkov sú to len výhovorky, ako zakryť jedno z najväčších rozkrádaní verejných peňazí v dejinách Slovenska. Juraj Mesík (48) upozorňuje, že vláda postupuje netransparentne, bráni verejnej kontrole a neúmerne zadlžuje štát. Mesík je expert Svetovej banky, dlhodobo sa zaoberá témou výstavby diaľnic a pôsobí aj v treťom sektore. Zhovárala sa s ním EVA MIHOČKOVÁ. čítaj ďalej
Pekelne Predražené Projekty
Rezort dopravy pri PPP zastupoval skôr záujmy koncesionára ako štátu. Tunel, aký Slovensko ešte nezažilo. Presne to môže znamenať takzvaný prvý balík PPP projektov pre verejné financie, teda pre vrecká daňových poplatníkov na Slovensku. Predraženie tušili mnohí, dôkazy však chýbali. Presnejšie, boli skryté – v stovkách strán koncesnej zmluvy, jej príloh a dodatkov. A tiež v doteraz nezverejnených analýzach rezortu dopravy. TREND ich našiel. Zistenia sú desivé. čítaj ďalej
PPP tunely a čo bankári nevidia
Banky pomáhajú štátu s financovaním PPP projektov, pretože si myslia, že so splácaním nebude problém. Možno sa mýlia. Písať o Ficových PPP diaľnicach je nosenie dreva do lesa, preto len rýchla rekapitulácia. Za približne 150 kilometrov diaľnic sme podľa údajov ministerstva dopravy z roku 2007 za budúcich 30 rokov mali zaplatiť päť až 7,5 miliardy eur. Už šírka tohto rozptylu napovedala, že ministerstvo varí svoje údaje z vody. Počas dvoch rokov odhad stúpol troj- až štvor- násobne, na 20 miliárd eur. Za 47 kilometrov cesty R1 Nitra - Hron do roku 2040 zaplatíme asi 3,5 miliardy eur, za 75 kilometrov diaľnic medzi Martinom a Prešovom 7,8 miliardy eur a za 29 kilometrový úsek medzi Žilinou a Martinom 8,5 miliardy eur. čítaj ďalej
Figeľ: PPP projekty treba zastaviť. Sú najväčší tunel
Opozičné KDH žiada vládu, aby odložila definitívne rozhodnutie o prvom balíku PPP projektov na výstavbu diaľnic až po voľbách. "Chceme vyzvať vládu Roberta Fica, aby už do volieb neprijímala zásadné rozhodnutia vo veci PPP projektov. Dôvodom sú okolnosti svedčiace o netrasparentnosti a nehospodárnosti prípravy týchto veľkých investičných balíkov," uviedol na dnešnej tlačovej besede predseda hnutia Ján Figeľ. čítaj ďalej