Bilas pre HN: Zarobiť na štáte? To bol náš cieľ
Bilas pre HN: Zarobiť na štáte? To bol náš cieľ
Bývalého manažéra Interblue group Rastislava Bilasa považuje podpredseda SDKÚ-DS Ivan Mikloš za nastrčeného bieleho koňa, ktorý má zakryť ozajstných organizátorov celého biznisu. “Erdžal dlho, erdžal dobre, erdžal plynule. Ale považujem to len za erdžanie,” povedal dnes na tlačovej konferencii Mikloš. Zostáva optimistom, pokiaľ ide o to, či sa ukáže celá pravda o emisnom obchode, keďže prípadom sa zaoberajú aj švajčiarske a americké úrady.
Niekdajší projektový manažér Interblue Group Washington a Interblue Group Europe Rastislav Bilas, ktorý pre firmu pracoval od 2. septembra 2008 do 14. januára 2010, v stredu uviedol, že jediným majiteľom spoločnosti Interblue, ktorá od slovenského ministerstva životného prostredia kúpila emisie, bol Čech žijúci v Amerike Marek Pleyer. Pleyer je podľa neho majetný človek, obchodník, niečo ako investičný bankár, ktorý spravuje peniaze bohatým ľuďom, napríklad elitným športovcom. Ako projektový manažér podľa Bilasa pracoval pre Interblue aj Norbert Havalec. Rovnako ako on za prácu pre firmu dostal odmenu 500-tisíc eur. Havalec minulý rok priznal, že ako externý poradca vypracoval analýzu emisného trhu a radil ministrovi životného prostredia Jaroslavovi Izákovi i jeho nástupníkovi Jánovi Chrbetovi. Bilas aj Havalec sa osobne poznajú s predsedom SNS Jánom Slotom od 90-tych rokov.
Máme fotku z pozadia kauzy Interblue!
Je prvým Slovákom, ktorý prehovoril za Interblue. Otvorene priznáva, že na Slovensku chceli zarobiť. Rastislav Bilas
Boli ste projektový manažér Interblue Group. Prečo ste sa rozhodli prehovoriť až teraz, keď sa vaše meno začalo verejne spájať s Interblue?
Pretože do 14. januára som to nemohol urobiť. Mal som podpísanú zmluvu, ktorá je dosť tvrdá. Svojím spôsobom som vyčkával, kedy to dôjde do stavu, kedy to bude nejakým spôsobom pre mňa už zlé -- teda buď to bude mať nejaký prínos pre mňa, alebo ma to bude nejakým spôsobom ohrozovať.
Čiže, ste kalkulovali, že sa vaše meno v tejto kauze nikdy "neprevalí"?
Nepredpokladal som ani náhodou, že švajčiarske banky povyberajú účty a povypúšťajú nás von.
Takže vás švajčiarske banky prichytili "pri čine"?
Nie je tam žiadny čin, ale som prekvapený, pretože porušili bankové tajomstvo.
Konali však na základe toho, že na Slovensku je v súvislosti s firmou Interblue Group začaté trestné stíhanie a beží vyšetrovanie.
Ale trestné stíhanie vo veci nie je obvinenie voči nikomu.
Urobili tak, pretože majú podozrenie z prania špinavých peňazí.
Ja to vnímam trochu inak. Niekto tu hrá a neviem, kto proti komu.
No ak by nemali švajčiarske orgány potvrdené informácie, riskovali by to, že by vám zablokovali prevody a posunuli vaše mená slovenským orgánom.
Oni vychádzali z vás.
Švajčiarske vyšetrovacie orgány sa podľa vás riadia slovenskými novinármi?
Áno.
Myslíte si, že oni nie sú natoľko kompetentní, aby si získali informácie vyšetrovacími postupmi?
Nie.
Pozdržali vám vraj 10 miliónov eur. Podľa vás teda len tak?
Zadržali 11,4 milióna nie mne, ale firmám.
Prečo ste neprišli vtedy, keď vznikali podozrenia z predaja emisií a nepovedali ste, ako to je -- ale až teraz?
Lebo som mal dohodu o mlčanlivosti.
A prečo neprišiel Marek Pleyer ako majiteľ firmy a nepredstavil sa?
Lebo nemal dôvod.
Jemu neprekážalo, že sa o jeho firme píše ako o garážovej firme?
Pretože garážová firma sa pre neho skončila. Tá firma stratila kupca v ten deň, keď sa začalo písať. Firmu to postavilo do negatívneho svetla, stratila kupujúcich. V ten deň sa stala firmou, ktorá žila pre jeden jediný okamih. Aby došlo k dátumu, kedy odoberie od Slovenska report za zelené projekty, odovzdala kupujúcim.
Čiže, pre neho prestala byť firma zaujímavá aj napriek tomu, že mal zazmluvnených ďalších 35 miliónov ton emisií?
Áno, pretože ich už nemal komu predať. My sme mali platnú zmluvu s kupujúcimi, čiže my sme mali nákup a hneď predaj, ale my sme stratili predaj, takže pre nás to už nemalo zmysel.
Podpísali ste zmluvu, podľa ktorej ste mali dostať ešte 35 miliónov ton a pre vás to už nebolo zaujímavé, pretože ste stratili kšeft?
Od nás by tie emisie teraz nikto nekúpil. Pôvodný zámer bola kúpa emisií od krajiny, ktorá nie je pripravená do obchodovacej schémy, sekundárne na to vytvoriť zmluvným vzťahom zmluvný tlak, ktorý donúti tú krajinu vytvoriť si tie projekty a urobiť tie emisie drahšie.
Čiže, v čase, keď ste kupovali, ste už mali prehľad o cenách na trhu, pretože ste si hľadali kupca. Mali ste teda informácie o tom, aká ceny emisií na trhu je. Prečo ste Slovensku ponúkli len 5,05 eura za tonu?
A prečo sme im neponúkli len štyri?
Prečo ste im ponúkli len 5,05 eura?
Lebo.
Vy ste dopredu vedeli, že na obchode so Slovenskom zarobíte?
To bol náš cieľ.
Čiže, priznávate, že ste chceli na Slovensku zarobiť?
Jasné, vždy.
Naše emisie ste predali následne Japoncom za 8,2 eura za tonu. Rozdiel, ktorý vznikol, považuje polícia za škodu, ktorá vznikla Slovensku.
Ale prečo to nazývajú trestným činom? Je trestným činom, keď vám predávajú rožok drahšie za koľko ho upečú?
Lenže na trhu sa tie emisie dali v tom čase predať výhodnejšie.
Ale to hovoríte vy.
To hovoria ceny, za ktoré predávali iné krajiny.
To hovoríte vy.
Kedy ste slovenské emisie predávali Japoncom?
Tesne pred koncom roka 2008.
Trváte stále na tom, že peniaze za emisie ste ministerstvu poslali v deň, keď slovenské ministerstvo poslalo emisie na váš účet?
Áno, ale emisie k nám neprišli naraz, ale v dvoch transakciách, pretože ministerstvo nebolo schopné ich ani len previesť naraz.
Máme informácie z polície, že peniaze odišli z účtu Interblue Group na trikrát v lehote, ktorá je daná v zmluve -- a to, že Interblue Group má za emisie zaplatiť do 60 dní od prevodu emisií, čiže nie deň po prevode emisií.
56 dní pred uplynutím 60-dňovej lehoty boli peniaze pripísané na štátnej kase.
Polícia pracuje s inými informáciami a to, že peniaze prišli o dosť neskôr.
Polícia trepe.
Čiže, nebolo to tak, že ste Slovensku poslali peniaze, ktoré ste zinkasovali na obchode s našimi emisiami?
Nerozumiem, kam mierite.
Tvrdili ste, že Interblue Group nemala peniaze na nákup slovenských emisií, čiže ste zrejme dopredu vedeli, že naše emisie predáte a z tých peňazí vyplatíte Slovensko.
Aj keby, v čom je problém?
Môžete poprieť, že ste Slovensko vyplatili z peňazí zo slovenských emisií?
Aj keby, čo by v tom bolo zlé?
Čiže, ste si kúpili slovenské emisie za peniaze z ich predaja?
Nie. My sme Slovensko vyplatili z peňazí, ktoré sme dostali vo forme záloh.
To znamená, že vám ako neznámej firme na trhu dali japonské renomované firmy niekoľkomiliónové zálohy za emisie, ktoré ešte ani nemali?
Áno, pretože my sme predpokladali, že ministerstvo bude chcieť peniaze v deň prevodu emisií na náš účet.
Vyšetrovatelia pracujú s dokumentmi, v ktorých figurujete vy ako majiteľ spoločnosti a Norbert Havalec ako konateľ.
Je to absolútna blbosť.
Neboli ste nikdy majiteľ?
Blbosť. Jediný majiteľ je Marek Pleyer.
Nikdy ste nemali žiadne akcie firmy?
Nie.
Nedisponovali ste ani žiadnymi právami?
Mal som plnú moc na disponovanie s účtom.
Mal túto moc aj Havalec?
Áno, mal.
Pán Havalec, ktorý chodil na ministerstvo ako poradca ministra a pripravoval analýzu, po ktorej ministerstvo predalo emisie vám, mal právo manipulovať s účtom Interblue?
Pán Havalec chodil na ministerstvo len do času, keď nastúpil pán Chrbet, ktorý nastúpil na ministerstvo v júli. Zmluvu s Interblue Group podpísal v septembri 2008.
Havalec pripravil analýzu pre ministerstvo, potom náhodou prešiel do firmy, ktorej sme predali naše emisie a nie je to konflikt záujmov?
Keby sa každý bývalý zamestnanec ministerstva zamestnal po odchode v nejakej firme, má žiť v smútku? Nemá sa nikdy zamestnať?
Ale veď on pracoval pre ministerstvo v tej istej veci, v ktorej potom robil pre Interblue.
Ale on nemal zmluvu s ministerstvom.
Ministerstvo vychádzalo z jeho analýzy.
Ale to je ich problém.
Poznal sa Havalec so Solčanským, Tehlárom a ľuďmi, ktorí realizovali obchod?
Jasné, veď spolu boli v tíme, ktorý kreoval tú analýzu.
Je to normálne, že spolu sedeli za jedným stolom na jednej strane a potom Havalec prešiel k vám?
To potom musíte vyhnať z firiem všetkých zamestnancov, ktorí kedysi pracovali v štátnej správe, aby náhodou nepoužívali informácie, ktoré nadobudli.
Nemali ste z toho žiadne výhody? Je to náhoda, že ste zamestnali práve jeho?
Neviem vám na toto povedať nič viac, neviem vám dokázať, ako to bolo. Na ministerstve z neho urobili idiota a nezaplatili mu ani ten milión, čo mu sľúbili.
Keď ste ho zamestnávali, vedeli ste, že pracoval pre ministerstvo na tejto veci?
Vedel som.
Poznáte sa so Slotom, s Tehlárom, so Solčanským, s Havalcom a tvrdíte, že všetko je v poriadku?
Áno, totálne.
Kde sa teraz nachádza bývalý majiteľ Pleyer?
V Amerike.
Pozná sa s novým majiteľom Milanom Růžičkom?
Áno.
Kde je dôkaz o tom, že Interblue Group Europe je nástupcom Interblue Group LLC?
Všetko je u nás.
Aký je potom problém, aby prišli noví majitelia a ukázali ten dokument?
Dokument sa nachádza vo firme. Prečo by sa mala zverejňovať slovenským médiám.
Prečo to neukážete ministerstvu?
Ministerstvo sa mohlo prísť pozrieť a vykašľalo sa na to.
Prečo by malo ministerstvo chodiť niekam?
Ale veď prečo nepovedali, aby sme im to priniesli.
Oni nežiadali právny dokument o vašom nástupníctve?
Ale veď oni videli čestné vyhlásenie podpísané oboma stranami.
Růžička je kamarát s Pleyerom a nejaký dokument podpísaný nimi dvoma je relevantný doklad o právnom nástupníctve?
Podpísala ich pani Lutken.
Ako ste sa dostali k nej?
Bola zamestnankyňou pána Pleyera v inej firme.