Propaganda, cenzúra?
FCB/Slobodny vysielac:
"Alternatívnym médiám bola vyhlásená vojna. Vyhlásili ju tí, ktorí sa doteraz oháňali toleranciou a ľudskými právami. Mainstream spolu s niektorými západnými politikmi prechádzajú do otvoreného útoku. Nezastavia sa pred ničím. Naopak, bude to pokračovať dovtedy, kým nedosiahnu svoj cieľ. Umlčať všetky nepohodlné názory. Sloboda slova a demokracia, sú už len frázy..."
Něměcký novinář Udo Ulfkotte vypovídá o tom, jak šířil v médiích lži, které po něm chtěla CIA
Mimovládne organizácie si vymýšľajú klamstvá aby ospravedlnili vojny
3.3.2015 http://www.aktuality.sk
Takmer polovica Slovákov verí konšpiráciám, mnohí by obetovali demokraciu
Výskum ukázal, že takmer dve tretiny prívržencov konšpiračných teórií sú za systém, ktorý by zabezpečil väčší poriadok a rovnosť - hoci aj za cenu obmedzenia slobôd.
Takmer každý druhý Slovák je ochotný uveriť konšpiračným teóriám. Je pritom jedno, či ide o absolventa odborného učilišťa alebo človeka s vysokoškolským vzdelaním.
Podľa výsledkov výskumu Sociologického ústavu SAV, ktorý uskutočnili vlani v septembri a októbri na vzorke 1156 respondentov, sa 45,4 percenta opýtaných Slovákov prikláňa k názoru, že skutočnosť je väčšinou iná, než sa nám podsúva a že svetom hýbu mocné tajné skupiny. Skoro polovica respondentov (44,9 percent) s týmto názorom má vysokú školu. Starší ľudia veria konšpiráčným teóriám menej
„Tieto výsledky nám potvrdzujú údaje z iných štúdií zo zahraničia, kde sa všeobecne konštatuje, že vzdelanie a inteligencia nijakým spôsobom neovplyvňujú vieru v konšpiračné teórie,“ povedal pre Aktuality.sk sociológ Robert Klobucký.
Ľudia podľa neho konšpiráciám radi veria jednoducho preto, lebo ich utvrdzujú v ich názoroch. Zaujímavým zistením podľa Klobuckého je, že najmenej fanúšikov konšpiračných teórií možno nájsť medzi staršími ľuďmi nad 65 rokov (36,1 percenta).
„Starší ľudia sú menej na internete a práve internet je médium, cez ktoré sa najviac tieto teórie šíria. Možno sú teda takýmto spôsobom uchránení,“ domnieva sa sociológ. Prívrženci konšpirácií by obetovali demokraciu
Klobucký upozorňuje, že mnohí prívrženci konšpiračných vysvetlení zároveň odmietajú liberálnu demokraciu ako politický režim. Až 59,1 percenta respondentov z tých, ktorí veria v zatajovanú skutočnosť či mocné skupiny, sa podľa Klobuckého zároveň prihovára za politický systém, ktorý by zabezpečil v krajine väčší poriadok a rovnosť - hoci aj za cenu obmedzenia niektorých slobôd.
„To môže byť nebezpečné. Vieme, že aj v strednej Európe sú politici, ktorí kritizujú koncept liberálnej demokracie a chcú prejsť k inému politickému modelu. Zásadný problém je, že konšpirátori veľmi nedôverujú tomu, že volič svojim slobodným vyjadrovaním dokáže ovplyvniť veci verejné, a preto môžu byť náchylnejší k preferovaniu nejakého alternatívneho politického režimu, ktorý by zdôrazňoval iné hodnoty ako slobodu a pluralitu,“ poznamenal. Konšpiračné teórie vyznávajú voliči OĽaNO
Výsledky minuloročného výskumu ukázali, že medzi vyznávačov konšpiračných teórií patria najmä voliči OľaNO (57,1percenta). Voliči KDH (43,5 percenta) sú naopak presvedčení, že o svete vieme všetko podstatné.
„Neprekvapujúco respondenti, ktorí sa označili ako konzervatívci, tiež viac veria, že o svete vieme to podstatné. Súvislosť medzi zaradením sa na pravicovo-ľavicovej škále a vierou v konšpiračné teórie nie je veľmi silná,“ ukončil Klobucký.
Ako jednoduché je pre novinárov zmanipulovať svoje obecenstvo?
zeman projev cenzura ct bakala
Další odhalená propaganda ČT. Doneck protest proti separatistom
zdroj:http://www.beo.sk
Poslanca Martina Poliačika pohoršujú alternatívne médiá
Vyzerá to tak, že sa nám kovaný liberál a poslanec za stranu Sloboda a solidarita Martin Poliačik zase raz slobody objedol. Vo svojom nedávnom parlamentnom extempore sa pobúrene vyjadril o „hrozbe z východu“. Vadí mu totiž, že na Slovensku pôsobia niektoré alternatívne média, ktoré podľa neho šíria informácie a názory z ruských internetových serverov. Niečo také považuje za problém, ktorý by mala „mať v merku“ aj zahraničná politika Slovenskej republiky. Ako to, že je ním zrazu pluralita názorov a slobodné šírenie informácii tak zle vnímané? Celý článok
MP ZV / propaganda , alebo cenzura?
zdroj:http://www.nwoo.org
Kiska požiadal Stoltenberga o pomoc Slovensku v boji s šírením dezinformácií
„Je zrejmé, že to nie je len demokratické šírenie vlastných názorov, ale platená informačná kampaň,“ konštatoval prezident. So Stoltenbergom rokovali o tom, ako tomuto fenoménu čeliť, ako úspešne bojovať aj na tomto fronte.
„Zhodli sme sa, že lož má krátke nohy,“ opísal Kiska rokovania so šéfom aliancie na túto tému. Pripomenul, že v dôsledku konfliktu na Ukrajine vplyv informačnej vojny paradoxne zdvihol dôveru krajín v NATO. Modelom úspechu v boji proti informačnej vojne je podľa neho aj účinnejšie zaangažovanie občianskej spoločnosti a politických lídrov.
foto: facebook
zdroj: 15.302015 http://www.topky.sk/
Prestížny magazín odhalil útok ruskej propagandy na Slovákov: Vymývanie mozgov!
WASHINGTON – Informácie, ktoré hýbu verejnou mienkou v strednej Európe, sú podľa uznávaného amerického magazínu Foreign prejavom a predzvesťou väčšieho problému. Slováci a Česi sú oveľa viac naklonení Putinovi ako 40-miliónové Poľsko a ich názory ovplyvňujú správy zámerne šírené ruskou propagandou.
„Ten, kto získa kontrolu nad ruskou opozíciou, bude na strane príjemcu financií a dotácií zo Západu,“ napísal podľa Foreign Policy autor na českom webe Aeronet. Nevysvetlené okolnosti smrti opozičného politika Borisa Nemcova vyvolali množstvo nezodpovedaných otázok, na ktoré hľadajú odpovede aj stredoeurópske médiá, upozornil americký magazín. Za vraždou kritika Vladimira Putina stoja podľa niektorých výkladov západní sprisahanci. Podobné tvrdenie má na jazyku napríklad Nikolaj Starikov, Putinov sympatizant a aktivista, ktorý hovorí o politickej vražde. Vinníka treba hľadať tam, kde možno zo situácie vyťažiť, myslí si.
Foreign Policy na svojej stránke uvádza, že väčšina textov v slovenčine alebo češtine, ktoré publikovali Starikove názory, nie sú staršie ako rok a počas konfliktu na východnej Ukrajine boli systematicky šírené ruskou propagandou. Podnecovali rozpínavosť konšpiračných teórií a poloprávd a často boli prekladané priamo z ruských zdrojov. Niekoľko stredoeurópskych občianskych aktivistov a novinárov sa ich vzápätí rozhodlo preskúmať podrobnejšie, prípadne odhaliť ich prepojenie s ruskou vládou.
Pod rúškom tajomstva
S pátraním začal napríklad český týždenník Respekt, ktorý uverejnil samostatný článok o správach z portálu Aeronet. V roku 2001 bol tento web založený pre fanúšikov letectva, ale od leta 2014 pravidelne publikuje články obviňujúce novú ukrajinskú vládu z fašizmu a múti informácie správami o tom, že britskí a americkí žoldnieri bojujú na východnej Ukrajine. Okrem toho sa podieľa na šírení konšpiračných teórií o Novom svetovom poriadku, uvádza Foreign Policy.
Spoločnosť, ktorá vlastní portál Aeronet, má sídlo v Holandsku, ale podľa článku v časopise Respekt na tejto adrese o zmienenej spoločnosti nikto nič nevedel. „Podobná situácia je aj v Bratislave, kde je zaregistrovaná IP adresa webovej stránky,“ cituje Foreign Policy český Respekt. Na adrese neexistuje žiadne oficiálne sídlo ani zamestnanci, a ani na uvedených telefónnych číslach spoločnosti (jedno z nich je britské a druhé americké) nikto nedvíha.
Podľa Foreign Policy neexistuje žiadny priamy dôkaz, ktorý by spájal stránku s Ruskom a jej editor mediálny projekt nazýva start-upom, ktorý financujú prispievatelia a sympatizanti. Obsah webu a tajnostkárstvo okolo neho však naznačujú, že bo mohlo ísť o organizáciu alebo jednotlivca napojeného na Kremeľ.
Kaliť vody a miasť ľudí
Slovenský aktivista Juraj Smatana registruje zoznam českých a slovenských stránok, ktoré v stredoeurópskom priestore pretláčajú ruskú propagandu. Podobne ako Aeronet, tieto stránky sú zväčša anonymné. Patria medzi ne napríklad portály ako Hlavné správy či Slobodné noviny, ktoré pravdu miešajú s výmyslami a divokými konšpiračnými teóriami. Uvádzali napríklad, že Organizácia pre bezpečnosť a spoluprácu v Európe (OBSE) objavila na východe Ukrajiny masové hroby, ktoré dokazovali nelegálne transplantácie orgánov v regióne. Informácia sa však neskôr ukázala ako nepravdivá.
Nie vždy však tieto stránky podľa Smatanu zastávajú jednoznačne proruský názor, pretože ich primárnym cieľom je kaliť vody a miasť ľudí, aby nikomu neverili. V krajinách strednej Európy takéto dezinformácie hlboko ovplyvňujú dynamiku verejnej debaty, uvádza Foreign Policy. Ako príklad možno použiť príbeh, ktorý v novembri 2014 zverejnil portál Aeronet. Informoval vtedy, že verejný protest proti prezidentovi Českej republiky Milošovi Zemanovi organizovalo americké veľvyslanectvo v Prahe, aby podnietilo revolúciu podobnú tej majdanskej. Túto konšpiráciu čoskoro objavili ďalšie weby, ktoré orgány žiadali o vysvetlenie. Stránka tiež šírila informácie o údajnom pláne ruskej centrálnej banky kryť rubeľ zlatom, aby vytlačil americký dolár ako dominantnú svetovú rezervnú menu - a niektoré seriózne médiá správe uverili!
Konšpirácie ťažkého kalibru
Okrem spomínaných webových stránok existuje v našom priestore aj zopár nadácií či organizácií, ako napríklad Institut slovanských strategických studií (ISSTRAS) či osobnosti verejného života, ktoré šíria ruskú propagandu a spravujú svoje vlastné stránky. Jedným z nich je napríklad Ján Čarnogurský, bývalý katolícky disident, politik a člen Valdai Clubu, ktorý sa zúčastňuje stretnutí s Putinom a inými vysokými ruskými zástupcami.
Ďalším na zozname je Sergej Chelemendik, slovenský politik ruského pôvodu alebo dlhoročný poradca bývalého prezidenta Českej republiky Václava Klausa, Petr Hájek, editor stránky Protiproud. Tento „kontrarevolučný magazín“ však svoje zámery podľa Foreign Policy neskrýva a nedávno spustil ruskú verziu stránky. Pravidelne publikuje správy o Novom svetovom poriadku a Bilderbergu vyhlasuje, že ebola je produktom globálneho farmaceutického priemyslu. Hájek však väzbu s ruskou propagandou odmieta.
Predzvesť politickej katastrofy?!
Mnohé z týchto stránok či osobností otvorene kritizujú aj manželstvá osôb rovnakého pohlavia a presadzujú kultúrno-konzervatívne názory. Rusko zobrazujú ako opozíciu voči západnej dekadencii. Paradoxom však je, že v Poľsku, ktoré je oveľa väčšie ako Česko či Slovensko, existuje len hŕstka takýchto webových stránok, poznamenal Smatana. Tie, ktoré vedú kampaň proti homosexuálom, to však podľa Smatanu robia na základe katolíckeho presvedčenia, nie ako súčasť proruských vízií.
„Rýchlosť, s akou ruská propaganda zapúšťa korene v Slovenskej a Českej republike ukazuje, že občianska spoločnosť v malých krajinách strednej Európy čelí impozantnému nepriateľovi,“ píše popredný magazín a dodáva, že nedávno na Slovensku rezonovali správy o krajanoch, ktorí na Ukrajine dobrovoľne bojujú na strane separatistov. Podľa Foreign Policy by to ešte v nedávnej dobe bolo takmer nepredstaviteľné, keďže Slovensko sa radšej drží ďalej od dramatických svetových udalostí. Magazín sa na záver zamýšľa, čo motivovalo Slovákov, aby odišli bojovať na Ukrajinu a či pri tom mohla zohrať úlohu proruská propaganda. Tento stredoeurópsky príklad podľa magazínu možno zvestuje príchod ešte väčších ťažkostí.
PROPAGANDA (film optikou KLDR) 2012, CZ titulky
14.1.2015
Aliancia za rodinu v stredu vyslovila verejnú kritiku na adresu nasledovanejšej televízie Markíza za to, že údajne odmietla do vysielania zaradiť jej spoty k blížiacemu sa referendu o ochrane rodiny, ktoré sa uskutoční 7. februára. Združenie priamo zaútočilo aj na generálneho riaditeľa Matthiasa Setteleho.
Aliancia tvrdí, že Markíza spoty odmietla bez toho, aby obsah a námet reklamy – takzvaný story board – videla. Televíziu v súvislosti s tým obvinila, že obmedzuje právo na slobodu prejavu, že zaujala stanovisko v prospech LGBT komunity a že nie je komerčnou stanicou, keďže za spoty chcela Aliancia za rodinu zaplatiť štandardnú cenníkovú cenu ako iné subjekty.
„Televízia Markíza tak deklaruje, že nie je rodinnou televíziou a že bez jasných pravidiel podporuje názory, ktoré sa jej hodia a odmieta tie, ktoré sa jej nehodia. Napísali sme preto list vlastníkovi televízie a požiadame o vysvetlenie, ako môže prísť k takému rozhodnutiu, a či bude takto televízia Markíza postupovať aj v prípade iných občianskych združení, ktoré budú chcieť v televízii vysielať akúkoľvek reklamu,“ uviedol hovorca Aliancie Anton Chromík.
Markíza obvinenia odmieta. „Rozhodnutie televízie nijako nesúvisí s témou referenda, ale hovorí o tom, ako budeme postupovať pri každom referende,“ reagovala hovorkyňa Markízy Tatiana Tóthová.
Aliancia rozhodnutie nevysielať spoty prisudzuje šéfovi televízie Matthiasovi Settelemu, ktorý mal podľa združenia uviesť ako dôvod aj to, že „druhá strana nemá prostriedky na kampaň“. K tvrdeniu Markíza nezaujala stanovisko.
Televízia tvrdí, že s Alianciou nikdy priamo nerokovala. Sprostredkujúcu agentúru, s ktorou jednala o nákupe reklamného priestoru, informovala v spomínanom duchu, že pred referendom nebude vysielať spoty podporovateľov referenda, ale ani aktivistov, ktorí sú proti.
K spravodajskému pokrytiu témy referenda a nepredávaniu reklamného priestoru vydala televízia aj interné memo.
„Nebudeme používať reklamný priestor našich staníc na to, aby sme vysielali priame alebo nepriame stanoviská za alebo proti referendu, alebo aby sme sa pozicionovali ako prívrženci alebo odporcovia politického alebo občianskeho hnutia. Tento postoj bol odsúhlasený aj vedením CME,“ píše sa v dokumente.
Markíza tiež poukazuje na to, že by mohlo prísť k situácii, že by si spoty objednala len jedna zo strán – buď iniciátori, alebo oponenti referenda.
„Prípadné vysielanie spotov len jednej zo strán by mohlo byť považované za stanovisko za alebo proti referendu a v niektorých prípadoch by mohlo zakladať nerovnocenné zaobchádzanie, ktorému sa chceme vyhnúť – bez ohľadu na tému konkrétnej iniciatívy,“ uvádza sa ďalej v internom dokumente adresovanom šéfovi spravodajstva a riaditeľovi Centra reklamy.
Televízia v internom dokumente porovnala aktuálnu situáciu s predvolebnou kampaňou - vysielanie politickej reklamy reguluje zákon a televízie majú nasadené špeciálne reklamné bloky.
Markíza napriek vzniknutému konfliktu naznačila, že zástupcov Aliancie za rodinu pozve na osobné stretnutie, ku ktorému dosiaľ nedošlo.
Aktualizované 17:06: Združenie sa priamo nevyjadrilo, či si reklamný priestor chce objednať u iných vysielateľov. „Práve v týchto chvíľach sa snažíme rokovať s inými mediálnymi partnermi, ktorí by naše printové materiály mohli šíriť po celom Slovensku. Zatiaľ nie sú tieto veci uzatvorené, preto sa nebudeme k prebiehajúcim rokovaniam vyjadrovať,“ uviedol pre Mediálne.sk A. Chromík. .